Veilige verdedigingszones

Deze week stond het lesthema sanshou – het vrije gevecht – op ons lesprogramma. In deze lessen heb ik ditmaal vooral de nadruk gelegd op het ontwijken van een aanval naar een veilige afstand.

Een veilige afstand is een afstand die uit oogpunt van verdediging (het ontwijken en ontkrachten van de aanval) ook een bereik moet bieden voor een tegenactie. Het leren ontwijken met het gelijktijdig maken van een blokkering is een fundamentele vaardigheid voor het vrije gevecht. Daarbij een snelle tegenaanval kunnen uitvoeren, is een vaak nog moeilijkere opgave.

Gevoel krijgen voor het moment van wissel in (kungfu)gevechtshouding helpt bij het verkrijgen van de juiste afstand naar de tegenstander. De tegenactie moet qua reactiesnelheid gaan voortkomen uit een reflex. Deze spierreflex is een spierherkenning van een soortgelijke situatie die zich eerder heeft voorgedaan. De tegenactie wordt dus niet meer bewust door de hersenen aangestuurd, maar komt voort uit het getrainde spiergeheugen.

In de lessen heb ik de leerlingen laten ervaren wat de ruimte is in de diverse verdedigingszones en wat het verschil van lengte is bij een aanvalsgerichte arm- en/of beentechniek van de tegenstander. Bij de partneroefeningen hebben zij diverse situaties geoefend. Deze oefeningen zijn ondersteunend en voorbereidend op de vrije invulling van het gevecht. Het goed begrijpen en oppakken van de opdracht bij de diverse partneroefeningen is dan ook een must voor het leermoment.

De vrijheid hoe leerlingen nadien met dit gegeven onderling de confrontatie met elkaar aangingen, is bepalend voor ieders individuele leercurve. Gaandeweg zie je de deelnemers groeien in de wijze hoe ze moeten omgaan met hun veilige afstand en het uitvoeren van een tegenactie. Waardevolle momenten die hen leren vertrouwen te krijgen in de eigen verdediging en de vaardigheid om een goede uitgangspositie te creëren voor het toepassen van de countertechniek.

Bij mijn volwassenen én bij mijn jeugdgroep werden de oefeningen van de veilige zone goed ontvangen. Er werd in deze lessen bij alle deelnemers weer een flinke stap voorwaarts gezet in de ontwikkeling van hun verdedigingsmechanisme.

Peter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *