Adem- en bewegingscontrole krijgen door 发声fasheng

Het aanleren van een goede ademhaling tijdens een kungfubeweging is een belangrijke basis voor de kungfubeoefenaar. Ik vind het dan ook erg belangrijk dat mijn leerlingen de coördinatie van hun adem met de beweging goed aanleren en oefenen. Het gaat hierbij om het toelaten van geluid tijdens een beweging. Daarom ga ik hier nader in op het Chinese begrip 发声 fasheng: de geluidsuiting die kracht bijzet aan een kungfutechniek.

In de Japanse en Koreaanse martial arts is deze vocale uiting beter bekend als de kiai. Maar binnen de Zuid-Chinese kungfustijlen waarmee wij ons bezighouden valt deze geluidsuiting dus onder het Mandarijns begrip fasheng. Deze martiale schreeuw is bij uitstek bedoeld om aan vechttechnieken extra kracht bij te zetten maar fasheng heeft daarnaast nog veel meer functies en een diepere betekenis voor kungfubeoefening.

Beginnersfout
Een veelgemaakte fout is het vasthouden van de adem tijdens een beweging. Dit levert onnodige spierspanning op en gaat ten koste van souplesse en beweeglijkheid. Als een beginner inademt, gaan borst en schouders gewoontegetrouw omhoog. Het uitademen gaat op eenzelfde korte wijze waarbij het lichaam weer inzakt. Deze oppervlakkige ademhaling, die onbewust de bewegingstechniek tegenwerkt, heeft oefening nodig.

Bij het uitvoeren van een kungfutechniek is juist de verbinding met de ademhaling een van de voornaamste aspecten. Goede ademhaling zorgt voor innerlijke rust en het vermijden van stress, maar kan ook worden ingezet voor het genereren van uitzonderlijke fysieke kracht en mentale focus tijdens de uitvoer van een kungfutechniek. De bewuste ademhaling vormt dan de brug tussen lichaam en innerlijke kracht tijdens de beweging.

Als de adem goed wordt gecontroleerd, leidt dat tot een ontspannen gevoel en balans en wordt de lichaamshouding stabiel en flexibel. Het is de sleutel tot het ontspannen en aanspannen van het lichaam en zorgt ervoor dat de geest focus behoudt. Daarmee is het een onvermijdelijk trainingsaspect tijdens mijn kungfulessen. Wekelijks worden er vele toepassingen van juiste ademtechniek geoefend om innerlijke kracht en focus aan te kunnen roepen. Het gaat op natuurlijke wijze als component van een oefening.

Vitale energie
Mijn introductie in de lessen om bewegingen bij stijlvormen, zoals Sun Wukong Nangun of de vuistvorm Yongdaoquan, te ondersteunen met fasheng, heeft z’n uitwerking inmiddels wel bewezen. Leerlingen voelen de kracht die vrijkomt tijdens deze oefeningen. Het gaat hier niet om het type van geluid, maar meer hoe en op welk moment de adem wordt aangestuurd. Het geluid komt bij goed gebruik vanuit de dantian, het energiecentrum. Focus houden tijdens deze explosieve krachtontlading maakt de groepsuitvoer in mijn kungfuschool tot een zware martiale workout. Een oefening die bij uitstek bijdraagt aan het verkrijgen van vitale energie (qi).

Fasheng behoort tot de 内功 neigong, de innerlijke kungfubeoefening waarbij ademhaling in combinatie met beweging een belangrijke rol speelt. Deze innerlijke kunst is nauw verbonden met de ademhalingstechniek (气功 qigong). Een van de bekendste uiterlijke vechtkunstoefeningen waarbij fasheng kan worden gedemonstreerd is de breek- of incassatietest.

Peter

1 comment on “Adem- en bewegingscontrole krijgen door 发声fasheng

  1. Amaury 6 maart 2019 / Reply

    Mooi praktisch achtergrondartikel. Met informatie die ik echt ter harte moet nemen, want ook na vijfenhalf jaar trainen merk ik nog steeds dat ik al te vaak de adem (veel te veel) vasthoudt tijdens bewegingen. Zodra ik dat doorheb en bewuster ga ademhalen, merk ik elke keer weer hoezeer ik mezelf hierdoor (heb) beperk(t) en hoeveel meer kracht en focus mogelijk zijn door juist te ontspannen. Gelukkig is er bijna altijd wel iemand aanwezig die mij terug op de rails zet als ik adem- en spanningstechnisch weer eens ontspoor 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *