Chinese cultuur centraal bij filmvoorstelling

Traditiegetrouw was er ter afsluiting van onze kungfulessen voor het nieuwe jaar weer een martial arts filmweek bij onze school. Velen van ons zijn opgegroeid met het begrip kungfufilm. Een filmgenre dat zijn oorsprong vindt in Azië. Het is een genre uit de jaren 70 die nu gerangschikt wordt onder de vele actiefilms. De kungfufilm kenmerkt vooral door de aandacht op langgerekte gevechtscenes tussen goed en slecht. Theatraal met veel acrobatiek maar vooral doordrenkt met de Chinese vechtkunst en al haar old-school trainingsmethodes. Bovenal schuilt er in deze films altijd een goede boodschap achter het verhaal.

Er was dit jaar een filmvoorstelling voor onze jeugdgroep en een filmavond voor de volwassenen. Deze schooltraditie wil ik voor mijn leerlingen niet verloren laten gaan. Hiermee wil ik naast het sociale samenzijn, mijn leerlingen ook bekend maken met de Chinese cultuur, vechtkunsttradities en boven alles hen ook  in aanraking laten komen met de geschiedenis van het land.

Sun Wukong (Apenkoning)

Voor onze jeugdgroep stond de Chinese film over de legende van de rebelse Apenkoning (Sun Wukong) op het programma. Wellicht hebben de kinderen zijdelings wel eens een computerspel (Dragon Ball) gespeeld of een tekenfilm gezien waar deze Chinese mythologische figureerde. Maar nu kregen ze een speelfilm aangeboden met een hele verhaallijn in een moderne (fantasy) jas. Naast de spectaculaire verbeelding van deze film draagt deze ervaring vooral bij aan begrip en beleving voor de Chinese cultuur. Zo ervaart men de Chinese taal, de muziek, de legendes, de volksreligie en de vaak voor ons zo vreemde gebruiken van deze cultuur.

Kungfuvechtstok Gun

De kungfurelatie van Sun Wukong in onze school zit hem vooral in het hanteren van onze gun (vechtstok) als kungfuwapen. Onze technieken met de Zuid-Chinese vechtstok staan symbolisch voor de Sun Wukong’s vechtstok, 如意金箍棒 Ruyi Jingu Bang. Deze magische ijzeren vechtstok heeft in de legende de mogelijkheid om zo lang of kort te worden als Sun Wukong maar wil. Van pilaar tot een naald hanteert hij de stok om hiermee zijn tegenstanders te verslaan.

Het was voor de kinderen een boeiende avond die goed in de smaak viel.

The Grandmaster – Hommage aan Yip Man

 

 

Voor onze volwassenen was het tijd om aandacht te besteden aan de traditie van de kungfuschool van weleer. The grandmaster stond op hun filmprogramma. Deze film is een hommage aan de kungfugrootmeester Yip Man葉問. Het vertelt het verhaal in een periode waar diverse kungfustijlen (noord en zuid) zich bundelen tegen de Japanse bezetters. Er wordt in deze film vooral ingezoomd op de vechtkunstfilosofie en de tradities van een kungfuschool. Prachtige sfeerbeelden met dramatische gevechtscenes. Deze film valt onder de categorie artmovie en niet echt voor het grote publiek gemaakt. Het is een film voor de liefhebber met voor ons vele kungfumomenten van herkenning. Bij de aftiteling van deze film kwam er zelfs een klein applaus van onze toeschouwers los als waardering voor deze voorstelling. Het verhaal, wijze waarop gefilmd in combinatie met de muziek maakten indruk. Zeker voor de ware kungfubeoefenaar een must seen. Het is net als bij een goed boek, om de boodschap daadwerkelijk te vatten zul je deze film op een ander moment nogmaals moeten bekijken. 

Kortom. Deze filmvoorstellingen waren gezien de reacties weer erg geslaagd. Voldaan ging men huiswaarts. Ik ben overtuigd dat deze film hen nog een tijdje bezig zal houden.

En nu even familietime maken en proberen vooruit te kijken wat het nieuwe jaar ons weer kan bieden. Vijf februari 2019 zal voor de Chinese gemeenschap het jaar van de hond afgewisseld worden door een nieuw Chinees jaar van het zwijn. Op voorhand voorspelt dit een jaar vol geluk en het makkelijker loslaten. Blijf bij jezelf en houdt vast aan discipline …. maandag 7 januari starten we weer met de eerste jeugdles. Vanaf die week starten weer alle lesuren.

Ik wens iedereen fijne feestdagen en een gezond 2019 toe.

Met veel qi Peter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *